GGZ-standaard in Asterisque geoptimaliseerd

In het afgelopen jaar is Asterisque voor de ggz volledig vernieuwd. De vernieuwingen hebben door het gehele systeem plaatsgevonden. Hierbij werd rekening gehouden met wet- en regelgeving, trends en ontwikkelingen in de ggz en wensen en behoeften van ggz-professionals. Het doel van deze vernieuwingen is uiteindelijk de cliënt op nummer één te zetten en ggz-professionals optimaal te ontlasten van administratieve taken.

administratie-rompslomp

Als ervaren zorgprofessionals weten we hoe belangrijk aandacht voor de cliënt is. Zorgverleners willen zoveel mogelijk cliënten zo goed mogelijk helpen, en daarbij zo min mogelijk administratieve taken verrichten. De administratieve rompslomp is al diverse jaren een belangrijk aandachtspunt. De verbeteringen tot nu toe lijken minimaal. Daarom vonden wij het tijd om Asterisque voor de GGZ te optimaliseren, zodat u zich kan concentreren op hetgeen waarin u goed bent.

Administratie blijft een aandachtspunt

De administratieve rompslomp in de zorg werd jaren geleden regelmatig in het nieuws benadrukt. En nu nog steeds zien we artikelen hierover in het nieuws verschijnen. Titels als “Gemeenten zijn bureaucratische nachtmerrie voor ggz”; “Miljoenen extra kwijt aan papierwerk jeugdzorg” en “GGZ moet administratieve lasten zelf verminderen” schreeuwen duidelijk om verandering. Maar na al die jaren lijken de administratieve taken niet verminderd of vereenvoudigd te zijn. Dit heeft natuurlijk ook deels te maken met de decentralisatie van een aantal onderdelen van zorg naar de gemeenten. Maar naast de decentralisatie hebben ook de personele bezetting, een slechte planning en gebrekkige automatiseringssystemen een belangrijke invloed op de administratielast.

‘Investeer in mensen’

Eind januari hebben de vakbonden – FNV Zorg & Welzijn, NU ’91, CNV Zorg & Welzijn en FBZ – onder het motto ‘investeer in mensen’ over de nieuwe CAO GGZ onderhandeld. Hun gezamenlijke eisen en wensen – die voortvloeien uit onderwerpen die medewerkers in de GGZ aan de vakbonden hebben doorgegeven – hebben zij vervolgens bij GGZ Nederland neergelegd. Het aandachtspunt minder administratie kwam ook hierbij ter sprake. De vakbonden willen de werkdruk in de ggz verlagen en de administratieve rompslomp verminderen. Dit is ook het doel van Asterisque.

GGZ-professionals besteden 30 tot 40 procent van hun tijd aan administratieve taken. Deze tijd wordt niet besteed aan cliënten, terwijl hierop de aandacht zou moeten liggen. De focus van de zorgprofessionals dient op resultaat en effectiviteit van de behandeling van een cliënt te liggen en niet op administratieve taken.

What’s new in Asterisque?

Asterisque is voor de GGZ volledig geoptimaliseerd. Bij deze optimalisatie hebben we rekening gehouden met trends en ontwikkelingen in de ggz, wensen en behoeften van ggz-professionals en met wet- en regelgeving.

Asterisque is zo ontwikkeld dat het nu en in de toekomst voldoet aan de wensen en behoeften van ggz-instellingen. Wilt u een overzichtelijk systeem, zonder al te veel toeters en bellen? U bepaalt welke functies u nodig hebt en Asterisque doet de rest.

applicaties-laptop-mogelijkheden

Aanpasbare zorgpaden

Asterisque biedt meer dan alleen een zorgpad; een aaneenschakeling van afspraken, handelingen en meldingen van een of meerdere disciplines. Met Asterisque geniet u van workflow-ondersteuning. U legt niet alleen het pad dat uw cliënt doorloopt vast, maar ook het proces van u als behandelaar als ook van het management. U kunt het zorgpad voor elke cliënt zo uitgebreid maken als u wilt. U kunt documenten, e-mails, metingen, brieven of meldingen toevoegen, maar ook kunt u taken aanmaken voor uzelf of voor uw collega.

Aanpasbare vragenlijsten en brieven

Mist u bepaalde vragen in een van uw vragenlijsten? Of wilt u een brief aan de huisarts personaliseren? Asterisque stelt u in staat om vragenlijsten, brieven en EPD’s aan te passen. U kunt het standaardsjabloon eenvoudig en makkelijk zelf aanpassen en wijzigen. De data kunt u zonder in een andere tool in te loggen, uit het EPD ophalen. U kunt brieven digitaal ondertekenen en direct via e-mail versturen of printen.

DSM-5

Sinds 1 januari is de nieuwe wetgeving omtrent het internationale classificatiesysteem DSM-5 van kracht. De overgang van DSM-IV en DSM-5 heeft invloed op EPD’s en administratieve taken.  Zoals met brancheorganisaties en met de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport is overeengekomen, kunt u in Asterisque in de klinische praktijk met DSM-5 werken en bij de facturatie met DSM-IV. U hoeft zich geen zorgen te maken dat u bij de facturatie de verkeerde diagnose neemt. Met een automatische conversietool worden de DSM-5-classificaties probleemloos en eenvoudig vertaald naar DSM-IV-classificaties.

Rapportages

Met Asterisque kunt u snel en eenvoudig duidelijke en overzichtelijke, interactieve rapportages genereren. U kunt DIS-, financiële en managementrapportages genereren, maar ook rapportages op basis van (P)ROM-metingen. In één oogopslag hebt u inzicht in de gezondheid van uw patiënt als ook van uw organisatie.

ZorgDomein en ZorgMail

ZorgDomein en ZorgMail zijn naadloos in Asterisque geïntegreerd en vormen een integraal onderdeel binnen onze software.

(P)ROM-gegevens

In Asterisque kunt u uw eigen ROM- en PROM-processen inrichten.  U kunt gegevens invoeren of wijzigen. U kunt deze processen standaardiseren, zodat deze volgens een bepaalde structuur verlopen, maar u kunt deze ook naar eigen behoefte aanpassen. Op basis van deze PROM- en ROM-gegevens kunt u overzichtelijke interactieve rapportages genereren. Daarnaast kunt u met Asterisque uw zorgresultaten, zoals (P)ROM-data, eenvoudig en snel bij SBG aanleveren.

EVS-koppeling

Asterisque kan gekoppeld worden aan talloze systemen, waaronder ook uw Elektronisch Voorschrijfsysteem.

Met Asterisque werkt u vanuit één enkel systeem. U werkt niet meer met verschillende logins voor verschillende systemen. Binnen Asterisque kunt u uw administratie op orde houden, activiteiten en behandelingen van uw cliënten registreren, uw mail inzien, patiëntgegevens invoeren, grafieken, draaitabellen of diagrammen maken om informatie vanuit het zorgpad, financiële of personele informatie, informatie over metingen, medicatie of behandelingen inzichtelijk weer te geven, afspraken maken, medicijnen voorschrijven, onderzoeksresultaten opvragen en doorsturen en nog véél meer.

beurs-zorg-en-ict-2017

Zorg & ICT

Met veel trots presenteren wij onze GGZ-standaard op de Zorg & ICT beurs. Bent u geïnteresseerd geraakt en wilt u zien hoe Asterisque in de praktijk werkt? En wat Asterisque precies voor uw organisatie kan betekenen? Kom dan naar de Zorg & ICT beurs op 14, 15 of 16 maart. U vindt onze stand op 10.D041. Klik hier voor gratis toegang tot de beurs. Deze drie dagen geven wij demonstraties van Asterisque. Om er zeker van te zijn dat we u een demo kunnen bieden die aansluit op uw zorginstelling, uw problemen of wensen, raden we u aan om een afspraak met Pedro Cremers te maken voor een van de drie beursdagen. U kunt Pedro bereiken op 06-31 94 7371 of via e-mail pedro@asterisque.nl.

We hopen u te mogen verwelkomen op onze stand.

Foto administratie: FreeImages.com/Sarah Williams
Foto computer: Creativeart / Freepik

Tweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on FacebookShare on Google+Email this to someone

Vraag vandaag nog een informatiepakket aan

CONTACT INFORMATIE

  • 085-0200001
  • info@asterisque.nl
  • CBS-weg 15 6412 EX Heerlen